Anišs Kapūrs un Vantablack: melnais pret rozā

image_pdfimage_print

Mākslas pasaulē konflikti izskatās citādāk. Dūru un ieroču vietā tiek lietotas krāsas un mākslinieciski koncepti. Šoreiz tas tika darīts, lai diskutētu par elitārismu un tehnoloģiju pieejamību jaunas mākslas radīšanai. Šādā cīņa 2017. gadā iesaistījās divi mākslinieki: Anišs Kapūrs (Anish Kapoor) un Stjuarts Sempls (Stuart Semple). Tas notika, kad Anišs Kapūrs ieguva Vantablack jeb pasaules melnākās melnās krāsas lietošanas tiesības.

Vantablack krāsa uzklāta uz bronzas ģīmetnes statujas, salīdzinājumā ar bronzas oriģinālu. Anišs Kapūrs iegūst teju unikālas tiesības pielietot Vantablack tehnoloģiju.
Surrey Nanosystems veidots Vantablack krāsas piemērs. Foto no Surrey Nanosystems arhīviem. 2016.

Kas ir Vantablack?

Tā nav īsti krāsa vai pigments, bet gan materiāls. Tā ir sintētiski veidota tehnoloģija, ko var izmantot kā krāsu. Šo materiālu radīja Surrey Nanosystems, nanotehnoloģiju (1) kompānija, kas veido ļoti specializētus pakalpojumus, piemēram, NASA, inovatīvām medicīnas tehnoloģijām, armijas vajadzībām un citiem. Vantablack ir unikāls materiāls ar to, ka tas absorbē 99.96% ar cilvēka aci uztveramās gaismas. Šis efekts tiek panākts ar mazām vertikālām nano-tūbiņām. Gaisma iekļūst nelielajās šķirbās un tur arī paliek, materiāla uzņemta un tad izdalīta kā siltums. Vantablack ir salīdzināts ar melno caurumu, jo materiāls, uzklāts uz kāda objekta, šķietami kļūst divdimensionāls un cilvēka acij nesaprotams.

Vantablack lietot un uzklāt drīkst tikai profesionāļi. Nanotūbiņas ir arī iespējams sabojāt, zaudējot tā unikālo efektu. Taču ar laiku Surrey Nanosystems izveidoja Vantablack variantu, kas varbūt nav tik intensīvs kā oriģinālā tehnoloģija, bet ir vieglāk lietojams un uzpūšams uz virsmas. Šī tehnoloģija joprojām paliktu profesionāļu rokās, bet Surrey bija gatavi piesaistīt nedaudz plašāku klientu loku.

Protams, ka mākslinieki par šo ieinteresētos.

Mākslas darbs "Cloud Gate", uzstādīts Čikāgā 2004. gadā, tas izceļas ar savu no nerūsējošā tērauda veidoto spoguļvirsmu. Autors Anišs Kapūrs
Aniša Kapūra mākslas darbs "Cloud Gate", kas uzstādīts Čikāgā (ASV) 2004. gadā.

Ainā ienāk Anišs Kapūrs

Anišs Kapūrs ir mākslinieks, kurš ir pazīstams ar darbiem, kuros ir uzsvērta objektu materialitāte, forma, atspulgs un negatīvais lauks. Starp viņa darbiem izceļas “Mākoņu vārti” (Cloud Gate), kas ir liela pupas formas statuja, kas atspoguļo Čikāgas (ASV) pilsētu sev apkārt, un “Kritums” (Descention), kas ir bezgalīgs tumša ūdens virpulis - iebūvēts grīdā. Kapūrs spēlējas ar ģeometriskiem objektiem, kas ir neiederīgi to vidē un izaicina cilvēka maņas ar saviem ārpasaulīgajiem izmēriem un īpatnībām. Surrey Nanosystems lēmums no daudziem ieinteresētajiem māksliniekiem izvēlēties tieši Anišu Kapūru kā sadarbības partneri šķiet dabisks. Kapūra un Surrey kompānijas starpā tika noslēgts līgums, ka Anišs Kapūrs un tikai Anišs Kapūrs drīkst lietot Surrey Nanosystems Vantablack tehnoloģiju mākslas darbu radīšanas mērķiem.

Šeit sākās problēmas.

Anišs Kapūrs izmantoja Vantablack, lai radītu tādus mākslas darbus kā tumšo versiju savam 1989. gada darbam “Tukšums” (Void), kas ir konusa veida objekts pie sienas un “Nolaišanās limbo” (Descent into Limbo), kas ir melns caurums zemē, atgādinot tos melnos caurumus, kurus prot uzzīmēt multfilmu varoņi, lai salauztu fizikas likumus. Šie un citi mākslas darbi piesaistīja publikas un citu mākslinieku uzmanību un, saprotot, ka nevienam citam nav tiesību izmantot Vantablack tehnoloģiju, viņi nebija iepriecināti. 2016. gadā britu mākslinieks Kristians Fūrs (Christian Furr) pārmeta Kapūram, ka viņš ir monopolizējis krāsu, kas varētu būt kā “dinamīts mākslas pasaulē”. Kapūrs jau ir ietekmīgs un populārs mākslinieks un tagad viņš nopirka tiesības uz kaut ko, ko pats nemaz nav radījis. Tomēr tie nebija Kristiana Fūra izteikumi, kas radīja Kapūram lielākās galvassāpes.

Mākslas darbs "Void". Tā autors Anišs Kapūrs vēlāk to apstrādāja ar Vantablack, lai sasniegtu vēl melnāku efektu
Kapūra mākslas darbs "Void", kas pirmo reizi izstādīts 1989. gadā un vēlāk apstrādāts ar Vantablack melnākam efektam

Ainā ienāk Stjuarts Sempls

Stjuarts Sempls līdz tam nebija plaši atpazīstams. Kā gleznotājs Sempls veidoja un jauca pats savus krāsu pigmentus, pārdodot tos internetā. Padzirdot par Vantablack un tā “monopolu”, arī Sempls nebija par šo iepriecināts. Atbildē Sempls izveidoja pigmentu, ko nosauca par The Pinkest Pink jeb pasaules rozīgāko rozā krāsu.

Lai iegādātos šo pigmentu, pirkumam internetā līdzi sekoja legālā noruna: “Pievienojot šo pirkumu savā iepirkumu grozā, jūs apliecināt, ka neesat Anišs Kapūrs, jūs nepārstāvat Anišu Kapūru, jūs nepērkat šo pigmentu Anišam Kapūram vai viņa pārstāvjiem. Pēc jūsu labākajām iespējām un sirdsapziņas, šī krāsa nenonāks Aniša Kapūra rokās.” (2)

Ziņas par pigmentu internetā arī pavadīja tēmturis #ShareTheBlack.

Stjuarts Sempls meta Kapūram izaicinājumu, pat ja negaidīja, ka akcija kļūs populāra. Taču drīz tomēr Kapūra sociālie mediji bija pilni ar #ShareTheBlack un pārmetumiem par Vantablack.

Kādu laiku vēlāk Kapūrs Instagram atbildēja ar attēlu, kurā viņš ir iemērcis savu vidējo pirkstu The Pinkest Pink pigmenta bundžiņā. Attēla paraksts vēstīja “up yours #pink”, kas, maigāk izsakoties, bija aicinājums Semplam savu rozā krāsu iebāzt vietā, kur saule neiespīd. Vai Kapūrs to domāja ar humoru vai ļaunprātīgi, mākslinieks nekomentēja, taču publikas viedoklis bija Sempla pusē. Mākslai un tās instrumentiem nevajadzētu būt privatizētiem. Fakts, ka tā nav Kapūra paša tehnoloģija, ne vienmēr tika pilnībā izskatīts, taču diskusija par elitārismu mākslā bija aizsākusies.

Anišs Kapūrs Instagram atbild uz Stjuarta Sempla tēmturi #sharetheblack un Pinkest Pink izlaišanu, pieprasot mākslinieka dalīšanos ar Vantablack krāsu
Anišs Kapūrs atbild uz Stjuarta Sempla pret-Vantablack monopola un #ShareTheBlack akciju. Attēls no Kapūra Instagram konta. 2017.

Anišs Kapūrs un Vantablack pret pasauli

Divcīņa nebeidzās šeit. Pēc populāra pieprasījuma Sempls sāka veidot pats savu melno krāsu. Vairāku gadu sadarbībā ar citiem māksliniekiem, 2019. gadā Sempls beidzot izlaida pigmentu Black 3.0, kam finanses Sempls piesaistīja caur Kickstarter kampaņu, kas atsaucību saņēma trīsdesmit astoņās stundās. Protams, tas netuvojās Vantablack nanotehnoloģijas sasniegumiem, taču pigments ir uz akrila bāzes, viegli lietojams un joprojām ļoti, ļoti melns. Protams, arī to drīkstēja lietot visi. Izņemot Vantablack "īpašnieks" Anišs Kapūrs.

Sempls izveidoja arī citus pigmentus: Diamond Dust, kas ir pasaules gliterīgākais gliteris, Shift, kas maina krāsu varavīkšņu toņos un Phaze, kas maina krāsu reakcijā ar Pinkest Pink. Phaze Sempls izveidoja atsaucoties uz Kapūra lēmumu palielināt savas Londonas rezidences izmērus, piebūvējot papildus stāvu. Kapūra kaimiņi izveidoja protesta petīciju, norādot, ka tas jau tā cieši būvētajā pilsētā atņemtu vairāk dienas gaismas un arī bojātu skatu. Petīcijas autors komentēja, ka Kapūram “jau nu vajadzētu saprast gaismas, krāsas un sociālās atbildības nozīmi.” (3)

Arī nanotehnoloģiju sfērā parādījās mākslinieki un zinātnieki, kas vēlējās, lai ne Kapūram vienīgajam ir pieeja Vantablack tipa tehnoloģijai. Atbildē tika izveidots Singularity Black, ko izveidoja NanoLab. Tas arī ir no nanotūbiņām veidots materiāls un darbojas līdzīgi kā Vantablack. (4)

Ar Black 3.0 krāsu nokrāsota vienradža galva, līdzās baltam oriģinālam. Sempla atbilde uz Aniša Kapūra monomolu uz Vantablack tehnoloģiju
Ar Sempla radīto Black 3.0 pigmentu nokrāsots vienradzis. 2019. gads

Kā tas viss beidzās?

Surrey Nanosystems ir turpinājuši attīstīt savas tehnoloģijas. Viņi joprojām cieši kontrolē Vantablack pielietojumu un Anišs Kapūrs joprojām ir viņu galvenais sadarbības partneris mākslā. Tomēr Vantablack ir parādījies arī citās nozarēs ārpus zinātnes un mākslas. 2018. gadā sadarbībā ar automašīnu kompāniju BMW tika izveidots X6 modelis ar Vantablack pārklājumu. (5) Tajā pašā gadā Vantablack tika lietots arī Dienvidkorejas Ziemas Olimpisko spēļu paviljona izdekorēšanā. (6)

Anišs Kapūrs ir tikpat populārs mākslinieks, kā līdz šim, pat ja Vantablack drāmas dēļ ne visu mīlēts. Smieklīgā kārtā viņa vārds ziņās parādījās arī ar notikumu, kad 2018. gadā kādas izstādes laikā viņa darbā “Nolaišanās limbo” iekrita cilvēks. Kritums bija tikai astoņas pēdas augsts, un cietušais ātri atguvās, bet iekrist Aniša Kapūra melnajā caurumā noteikti ir ironiski.

Mākslas darbs "Descent Into Limbo", kas ir zemē izveidots melns caurums. Anišs Kapūrs regulāri spēlējies ar tukšumu un melnumu, kam kalpoja arī Vantablack
Aniša Kapūra mākslas darbs "Descent Into Limbo", kas pirmo reizi darbs tika izstādīts 1989. gadā. Attēls no Aniša Kapūra mājaslapas

Kapūrs ar Semplu cīņās vairs neiesaistījās.  Sempls šī visa procesā noteikti kļuva par plašāk atpazīstamu mākslinieku un pigmentu meistaru. Sempla tēmturis #ShareTheBack varbūt nepanāca, ka Vantablack "tiek izdalīts visiem", taču sadarbībā ar citiem māksliniekiem tika radītas jaunas alternatīvas. Turklāt, iespējams, daudz labākas, jo atšķirībā no Vantablack, Black 3.0 ir viegli lietojams, ūdenī izšķīdināms un nav pat toksisks materiāls!

Varbūt šāda divcīņa bija muļķīga, bet tā bija produktīva. Caur to mākslinieki sevi pierādīja kā radošu problēmu risinātājus. Vai līdzīgi tumša melnā krāsa tiktu radīta arī bez Vantablack incidenta? Visticamāk, ka jā, jo mākslinieki ar jaunu pigmentu veidošanu nodarbojas visu laiku. Varbūt māksliniekiem ir jābūt pateicīgiem par izaicinājumu, ko Anišs Kapūrs netīši citiem metis, mudinot ielūkoties Vantablack jeb melnākā melnā dzīlēs, tā ierobežojumos un iespējās.

Atsauces un komentāri

(1) Nanotehnoloģijas – tā ir tehnoloģiju joma, kas nodarbojas ar ierīcēm un materiāliem, kas ir tik mazi, ka pieprasa ļoti specializētus instrumentus, lai darba procesu vispār būtu iespējams redzēt. Šādas tehnoloģijas lieto zinātnē, medicīnā, kosmosa tehnoloģijās un daudz kur citur.
(2) Aizliegums Kapūram iegādāties Sempla veidotos pigmentus joprojām ir atrodams pie teju katra Sempla veidotā produkta. https://culturehustle.com/collections/black/products/black-3-0-the-worlds-blackest-black-acrylic-paint-150ml
(3) Londoniešu petīciju pret Kapūru var atrast šeit: https://www.change.org/p/kieron-williams-stop-anish-kapoor-taking-away-our-light-and-colour
(4) Vairāk par NanoLab Singularity Black var iepazīties šeit: https://www.nano-lab.com/optical-black-coatings.html
(5) Par Vantablack un BMW sadarbību var iepazīties šeit: https://www.bmw.com/en/design/the-bmw-X6-vantablack-car.html
(6) Mākslinieks Asifs Kāns (Asif Khan) par savu Dienvidkorejas Ziemas Olimpisko spēļu paviljona projektu: https://www.dezeen.com/2018/02/07/asif-khan-coats-pavilion-super-dark-vantablack-vbx2-pyeongchang-winter-olympics-2018-worlds-darkest-material/