Kas ir māksla jeb pie sienas pielīmēts banāns

image_pdfimage_print
Art Basel izstādē izvietotais  mākslas darbs "Komiķis" - pie sienas pielīmēts banāns. Darba autors Mauricio Katelāns
Katelāna pie sienas pielīmētais banāns. Attēls no artnet.com. Autors: Sarah Cascone, 2019.

“Vai tā ir māksla?” ir jautājums, kas modernās un laikmetīgās mākslas muzejos un izstādēs tiek izteikts regulāri, viedokļa aizstāvjiem esot abās atbildes pusēs. Tas ir jautājums, ar ko cilvēki nomokās jau gadsimtiem, katram nonākot pie saviem secinājumiem. Bet uz kādu jautājumu atbild mākslas darbs, kuru jūs varat (kaut neoficiāli) reproducēt savā istabā, tam iztērējot tikai dažus eiro? Mākslas darbs, kas ar laiku sapūst un atkal ir jānomaina? Un ko tas nozīmē, kad jūs šo mākslas darbu tiešā nozīmē apēdat?

Sāksim no paša sākuma.

2019. gada 5. decembrī Maiami (ASV) pilsētā atvērās ikgadējais Art Basel Miami Beach notikums, kur simtiem galeriju izstāda mākslinieku darbus ar mērķi gūt atzinību un atrast pircējus. Art Basel izstādes ir vieta pilsētas elitei, ne tikai mākslas mīļiem, kas spēj atļauties pamatīgo ieejas summu. Šajās izstādēs piedalās simtiem izcilu mākslinieku, taču ziņās, atskatoties uz šo pagājušā gada izstādi, visu uzmanība apstājās pie viena banāna. Kas turklāt no sienas tika noņemts pirms Art Basel notikums noslēdzās, jo banāns piesaistīja pārāk lielu sajūsmu. Vai arī sašutumu, atkarībā no tā, kam tiek prasīts.

Art Basel izstāde tiek iedalīta sekcijās, kuras iekārto dažādas mākslas galerijas. Viena no izstādes sekcijām bija atvēlēta Emanuela Perotina (Emmanuel Perrotin) galerijai, kur tika iekļauti arī Mauricio Katelāna (Maurizio Catellan), itāļu izcelsmes mākslinieka, kurš izstāžu pasaulē ir pazīstams kā jokdaris, darbi. Pēdējais viņa ietekmīgais darbs tika izstādīts Gugenheima muzejā 2016. gadā – tas bija funkcionāls zelta tualetes pods, pieejams muzeja tualetes apmeklētājiem. Šī mākslas darba nosaukums bija “Amerika”. Bija, jo, kad darbs vēlāk tika aizdots izstādīšanai Lielbritānijā, tas tika veiksmīgi nozagts. (1) Labi, tas jau ir kolorīts sākums.

Ko Katelāns izdarīja šoreiz?

Turklāt ar tikai vienu banānu, vai ne?

Precīzāk – ar banānu, kas ar līmlenti bija pielīmēts pie sienas. Nosaukuma plāksnīte banānam līdzās vēstīja, ka šo darbu sauc “Komiķis” (“Comedian”) un tā sākuma cena bija 120 tūkstoši ASV dolāri.

Jau no pašas izstādes atvēršanās pie sienas pielīmētais banāns piesaistīja lielu uzmanību, cilvēkiem fotografējoties ar to un publicējot bildes internetā, kam sekoja vilnis ar parodiju attēlojumiem un interneta memēm. (2) Tās pašas dienas laikā divas no “Komiķa” kopijām tika pārdotas, pirms trešās atlikušās kopijas cenu galerijas vadītājs Perotins pacēla uz 150 tūkstoš dolāriem un arī tas tika steidzīgi nopirkts.

Art Basil izstādes apmeklētāji fotografē pie sienas pielīmēto banānu
Apmeklētāji ar banānu Art Basel izstādē. Attēls no artnet.com. Autors: Sarah Cascone. 2019.

Bet kā tad šī nopirkšana izskatījās? Vienu banānu trīs reizes no sienas nocelt nevar.

“Komiķis” ir konceptuāls mākslas darbs. Tas, ko pircēji savā īpašumā ieguva, bija oficiāls sertifikāts, papildināts ar “Komiķa” uzstādīšanas instrukcijām. Tātad - kad sertifikāta īpašnieks seko līdzi šīm instrukcijām un pielīmē banānu pie sienas, tas būtu tieši Katelāna darbs, tieši “Komiķis”, kas tiek izstādīts, nevis jebkurš lielveikala auglis. Tas joprojām būs “Komiķis”, kad banāns sapūs un tiks nomainīts ar jaunu.

Kāpēc banāns?

Šī nav pirmā reize, kad priekšmets no ikdienas pasaules tiek iecelts izstāžu telpā un nosaukts par mākslu. Šis nav arī pirmais banāns, kas tiek pacelts tik prestižā statusā. Marsels Dišāns (Marcel Duchamp) 1917. gadā pisuāru nosauca par  “Strūklaku” (“Fountain”) un izlika to izstādē ar cita mākslinieka vārdu. Banāns kā plaši pieejams fallisks auglis arī uzrunājis feministes Guerrilla Girls, kas astoņdesmitajos gados veidoja politiskus protesta plakātus. Absurditāte ir daļa no šīs spēles, un nosaukums uz to arī vedina.

Banāna noņemšanas paziņojums. Attēls no emmanuelperrotin Instagram konta. 2019.

Perotins komentēja, ka banāns ir globālās tirdzniecības simbols, kā arī daļa no klasisku komiķu repertuāra. Šis mākslas darbs kalpojot gan uzjautrinājumam, gan arī kritiskai izvērtēšanai. Kad “Komiķis” pirms laika tika noņemts, jo piesaistīja pārāk lielu apmeklētāju plūsmu, drūzmai draudot sabojāt līdzās esošos mākslas darbus, Perotins Instagram rakstā apgalvo, ka par spīti savai vienkāršajai kompozīcijai, “Komiķis” ir bijusi piesaistoša refleksija par mums pašiem. (3)

Tas ir katra paša pārziņā prātot, ko šī refleksija un “mums” iekļauj, bet diez vai Perotins vai Katelāns vēlējās, lai šo refleksiju pavadītu vienaldzība.

Ar kāliju bagātā komēdija

Pie sienas pielīmēts banāns arī paliktu tikai banāns, ja to neieskautu lielā ažiotāža –“Komiķa” parodijās avīzēs, uz sienām mājās un publiskās vietās. Sekot līdzi jautrībai par banānu, bija tikpat jautri, kā smieties par banānu pašu. Instagramā tika izveidots konts speciāli šīm dažādajām “Komiķa” interpretācijām ar teju 200 attēliem. (4) Lielā publicitāte parūpējās, ka objekts, kas citkārt paliktu tikai izstāžu entuziastu redzeslokā, kļūst par jaunu un atpazīstamu anekdoti par mākslas pasaules dīvainībām.

Banāns pie sienas - Gif galerija ar Cattelanbanana Instagram kontā aplūkojamām banāna parodijām
Attēlu piemēri no Cattelanbanana Instagram konta. 2020

Pats Katelāns nekomentēja, ko “Komiķis” nozīmē, atstādams to katra paša interpretācijai, kā jau tas bieži ir ar konceptuāliem mākslas darbiem. Mūsu reakcija uz redzēto ir daļa no mākslas. Tā ir nostāja, ko "iespējams" dalīja arī Deivids Datuna (David Datuna). Pirms “Komiķis” tika noņemts, Gruzijā dzimušais mākslinieks un izstādes apmeklētājs, viņš piegāja pie banāna, nocēla to no sienas un apēda, paziņojot, ka viņš veido performanci “Izsalkušais mākslinieks” (“Hungry Artist”). (5) Datuna drīz tika no izstādes izvests un vēlāk komentēja, ka 120 tūkstošus dolārus vērtais banāns bija “ļoti garšīgs”.

Kadrs no Datunas Instagram video, kur mākslinieks apēd pie sienas izstādīto banānu
Kadrs no video, kur banāns tiek notiesāts. Attēls no Datunas Instagram konta. 2019.

Datuna darbojās neatkarīgi no Katelāna un ar šo performanci mākslinieks vēlējies "izveidot jautājuma zīmi tai jautājuma zīmei, ko ar banānu mums jau bija atstājis Katelāns". (6) Pēc apēšanas banāns Art Basil telpās tika nomainīts pret jaunu, kas atradies izstādes aizkulisēs. Varbūt kāds jau paredzēja, kas ar šo banānu notiks. Kā nekā Dučampa “Strūklaka” un Katalāna “Amerika” bija domāta lietošanai. Datuna šo vēlmi piepildīja.

Bet ko tas viss nozīmē?

Cik cilvēku, tik viedokļu, bet lai censtos izprast, ko “Komiķis”, tam sekojušais “Izsalkušais mākslinieks” un visi interneta joki mums var pastāstīt par mākslas pasauli, to visu jācenšas uzlūkot tālāk par tikai subjektīvu “man patīk/nepatīk” reakciju. Mākslas autoritātes, pašu Katelānu un Perotinu ieskaitot, paziņoja, ka visu priekšā noliktais banāns ir mākslas darbs. Vairāki cilvēki bija gatavi sacensties un par milzīgu naudas summu iegūt savā īpašumā papīru, kas ļauj viņiem uz sienas uzstādīt banānu ar kāda cita vārdu. Gan “Komiķa” fani, gan kritiķi padarīja banānu slavenu arī ārpus mākslas ziņām. Ja šis banāns ir refleksija par “mums pašiem”, ko no šīs apceres iegūtu kurators, jaunais “Komiķa” īpašnieks vai izstādes apmeklētājs ar savu un “Komiķa” pašfoto? Ko iegūtu cilvēks, kas izstādes nemaz neapmeklē, bet tikai uzduras interesantam rakstam internetā? Ko par to domātu kāds, kas ir nabadzīgs un knapi spēj tajā dienā sevi pabarot?

Maiami pilsētā notikušais apkopēju protests par zemajām darba algām, protestā lietots pie krekliem pielīmēts banāns
Maiami apkopēju protests pret zemajām algām. Getty Images, autors: Joe Raedle. 2019.

Dažiem šis pēdējais jautājums nav retorisks. Pāris dienas pēc Art Basil izstādes, Maiami pilsētas apkopēji un sētnieki veidoja publisku protestu pret zemajām darba samaksām. (7) Protestētāji uz saviem krekliem uzlīmēja banānus un visi saprata, uz ko šis atsaucas. Viens no protestā lietotajiem saukļiem bija “Banāns ir vērtīgāks par mums”.

Kas ir īstais komiķis?

Varbūt titulārais “komiķis” ir pats banāns? Reizē banāns ir tikai banāns, tas iegūst to nozīmi, ko cilvēks izvēlas tam piedēvēt. Tad vai komiķi ir Katelāns ar Perotinu? Tas noteikti ir godīgs minējums, pat ja neviens no viņiem neizskatās pēc banāna. Bet, iespējams, šie komiķi esam “mēs”, kas pieliek banānu pie sienas par godu citu uzjautrinājumam un sašutumam, un strīdas par to, vai banāns drīkst tur atrasties.

Mēs iedodam šim banānam spēku, kas, acīmredzot, ir vismaz 150 tūkstošu dolāru vērts un ir iemūžināms mākslas vēsturē. Mēs smejamies par banānu, lai izteiktu savu viedokli mākslas diskursa jūrā. Reizē mūs pie šī joka un komiķa attiecībām ir noveduši apstākļi, kas ir balstīti globālā pasaulē. Labumi ceļo no viena pasaules gala uz otru, gan fiziski, gan virtuāli, un eksistē liels nošķīrums starp bagāto eliti un tiem, kam banāns ir nepieciešams kā ēdiens, nevis vairākus simtus tūkstošus vērts sertifikāts.

 

Atsauces


(1) Raksts no "the Guardian" par Katelāna zelta poda zādzības rezultātiem: https://www.theguardian.com/artanddesign/2019/sep/16/maurizio-cattelan-solid-gold-toilet-america-stolen-blenheim-palace
(2) Mēme - no angļu val. meme. Parasti humoristisks attēls, video, teksts, u.tml., kas tiek brīvi pārkopēts un pārsūtīts starp interneta lietotājiem, dažkārt ar dažādām noformējuma variācijām.
(3) Ar Perotina komentāriem par "Komiķi" var iepazīties viņa Instagram kontā: https://www.instagram.com/p/B50REKOCFNx/?utm_source=ig_web_copy_link
(4) Daudzās apkopotās "Komiķa" parodijas ir atrodamas šeit: https://www.instagram.com/cattelanbanana/
(5) Oriģinālais Izstādē nofilmētais "Komiķa" apēšanas video ir pieejams šeit: https://twitter.com/VAJIAJIA/status/1203447362993217536?s=20
(6) Vairāk par Katelāna izteikumiem par savas performances mērķi var lasīt šeit: https://www.vogue.com/article/the-120000-art-basel-banana-explained-maurizio-cattelan
(7) Vairāk par Maiami apkopēju un sētnieku protestiem var iepazīties šeit: https://news.artnet.com/art-world/cattelans-banana-ignited-protests-among-miami-based-janitors-1731435